Sedan 2021 har det funnits krav på laddinfrastruktur vid uppförande av nya byggnader och vid ombyggnad. Från och med 1 januari 2025 gäller även retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader med totalt fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. Det retroaktiva kravet på befintliga byggnader beslutades av EU redan 2019 men börjar gälla först från 2025 för att ge fastighetsägare och andra berörda tid för omställningen.
Kravet innebär att uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddningspunkt för elfordon. Det ställs inga retroaktiva krav för bostadshus, ouppvärmda byggnader eller för byggnader för totalförsvaret.
I ett PM föreslår regeringen att vissa ideella organisationer ska undantas från det retroaktiva kravet. PM:et med förslag på ändring i plan- och byggförordningen (PBF) är för närvarande ute på remiss.
Reglerna utgår från EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda och är en del av arbetet för att minska utsläppet av växthusgaser i EU. Boverket hade 2019 i uppdrag att utreda och föreslå hur EU:s krav på laddinfrastruktur ska införas i Sverige. Sedan har riksdagen och regeringen tagit beslut om hur kraven för Sverige ska se ut i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggförordningen, PBF.
För att förenkla och förklara hur reglerna ska användas har Boverket informerat, gett ut föreskrifter och allmänna råd om till exempel vilken typ av ladduttag som behövs för att uppfylla kraven.
Läs hela artikeln: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/nyheter/krav-pa-laddningsmojlighet-for-elbilar-for-vissa-byggnader-med-fler-an-20-parkeringsplatser/